Wallenstam har letat efter ett nytt projekt- och
portföljverktyg i flera år, då det hade blivit uppenbart att deras befintliga
lösning, som bestod av flertalet olika system och mycket manuellt arbete, inte
räckte till. Man gjorde en behovsanalys och startade en utvärderingsprocess. Utöver
hög grad av användarvänlighet efterfrågades ett helhetsstöd för
projektutvecklare, projektledare, förvaltare och chefer, där samtliga skulle
uppleva det som ett värdeskapande arbetsverktyg i vardagen. Dessutom ville
Wallenstam kunna visa, analysera, följa upp och styra hela sin projektportfölj
på ett mycket effektivare sätt. Till slut föll valet på Antura Projects.
Fokus på ny- och ombyggnation
Inledningsvis kommer Wallenstam att använda Antura Projects för sina ny- och
ombyggnationsprojekt, men kommer även gå in med markexploaterings-, planerat
underhålls-, verksamhets- och IT-projekt. Man kommer satsa mycket på utbildning
med stark verksamhetskoppling för att deltagarna snabbt skall kunna komma i
gång i verktyget.
Hantering av 2D- och 3D-modeller
Wallenstam kommer att börja använda en helt ny add-on funktion i Antura Projects, Antura Projects IFC-Viewer
som möjliggör att kunna visa och navigera 2D- och 3D-modeller direkt i
webbläsaren. Att smidigt kunna se och demonstrera 3D-modeller av sina
nybyggnationsprojekt kommer att ge Wallenstam och deras intressenter en ny möjlighet
till nära och effektiv kommunikation.
– Vi är väldigt glada att Wallenstam gett oss förtroendet
att leverera Antura Projects som deras nya projektverktyg. Vi är säkra på att
de har gjort ett bra val och att de kommer kunna jobba mer effektivt med sina
projekt, berättar David Spjuth, Projektledare och Verksamhetskonsult på Antura.
Det finns även planer på att implementera fler av Antura
Projects funktioner på sikt, till exempel resurshanteringsfunktionen.
För mer information vänligen kontakta:
David Spjuth, Projektledare & Verksamhetskonsult
E-post: david.spjuth@antura.se
Telefon: +46 (0)721 - 68 07 42