Öresundskraft är ett av
Sveriges större energibolag. Kärnverksamheten består av försäljning och
distribution av energi samt försäljning av bredband och fordonsgas.
Projektverksamheten är omfattande och inkluderar såväl bygg och underhåll av
nät och ledningar som interna projekt inom verksamhetsutveckling. Efter en
noggrann utvärderingsprocess implementerade Öresundskraft Antura Projects i
verksamheten 2017 och införandet var både snabbt och framgångsrikt; samma år belönades
bolaget med Anturas Best Implementation Award, Public Sector.
Initialt la energibolaget
stort fokus vid portfölj- och resursinformation, vilket innebar att inventera samt
migrera alla projekt till Antura Projects. Detta gav en konsoliderad bild över
alla pågående och framtida initiativ. Nu används Antura Projects för samtliga
projekt inom Öresundskraftkoncernen och resurshantering har kommit att bli högsta
proritet.
–Idag arbetar vi med ett ökande antal
avdelningar för att planera alla relevanta resursers projekt- och linjetid. Vi
har också inlett ett projekt där vi planerar att förbättra integrationerna
mellan Antura, Agresso och Agda, där målsättningen är att radikalt
förenkla tidsredovisningen, säger Niklas Kylvåg, PMO Manager vid
Öresundskraft. Han berättar även
om planer på att bygga en
process där arbetstid interndebiteras på respektive
projekt, vilket kräver en helt ny budgetprocess. Ett betydande arbete, som syftar
till att öka flexibiliteten att hyra in externa resurser om interna inte är
tillgängliga. Detta ser han som en avsevärd sänkning av risknivån i hela
projektportföljen.
Omfattande förändring med ökat kundfokus
Öresundskraft står inför
en utmanande strategisk förflyttning, som bolaget har valt att kalla ”Power to
the People”. Att marknaderna för kommunikationstjänster, energi och bränsle
flyter samman innebär att kunden erbjuds fler alternativa lösningar till sin
energiförsörjning. Att enkelt kunna bedöma exempelvis kostnad och leverans är
en förutsättning för att fatta välgrundade beslut. Detta paradigmskifte innebär
en möjlighet att generera större kundnytta, men det betyder också att
konkurenssituationen förändras. Öresundskraft har som målsättning att år 2020 var
en ledande aktör på marknaden för hållbara energi- och kommunikationslösningar.
–Vår strategiska förflyttning styr samtliga omkring 700 projekt som
Öresundskraft för närvarande genomför eller planerar. Den mest påtagliga
förändringen är kanske Öresundskrafts övergång till 100 % hållbar produktion,
vilket innebär en utfasning av samtliga fossila och icke-förnybara bränslen ur
produktionen. Utöver detta bygger vi ut laddinfrastruktur för elbilar i hela
landet, berättar Niklas Kylvåg.
Också internt rustas för
förändring; ett omfattande projekt handlar om att utveckla ett nytt digitalt
kundgränssnitt. Detta utgör en viktig del av strategin att utvecklas från ett
traditionellt energibolag till ett tjänstebaserat företag.
Utbyte av kunskap och idéer
Genom valet av Antura Projects har
Öresundskraft tillgång till en helhetslösning, där det är möjligt att addera funktionalitet
i takt med att verksamhetsbehoven ändras och projektmognaden ökar. Nästa steg
är att dra nytta av verktygets funktioner för automatisering:
–Vi strävar efter att göra projektledarens uppgift enklare, exempelvis
genom att arbeta med standardrapporter och blanketter. Vi vill också presentera
värdefull information till beslutsfattare genom aggregerad data, via
dashboards och portföljrapporter. Vi har tagit ett första steg genom att i
samarbete med Antura utveckla en ny automatiserad Powerpoint-statusrapport som togs
i produktion i början av 2018. Många liknande värdeskapande rapporter planeras
under de kommande tre åren, säger Niklas Kylvåg.
Vid utvecklingen av
Antura Projects utgör Anturas kunder den viktigaste inspirationskällan. Det är
så vi kan säkerställa att systemet ger ett verkligt stöd i arbetet. Ett nära
samarbete mellan Öresundskraft och Antura värdesätts därför av båda parter. Här dryftas idéer kring såväl processer som ny funktionalitet; den
strategiska förflyttningen innebär att verksamheten fortlöpande stöter på
områden med förbättringspotential. Exempelvis efterfrågas en funktion för
mätning av kundnöjdhet.
–För Öresundskraft är det av yttersta vikt att Antura är lyhörda för de
behov som vi har. Det kan innebära att utveckla funktioner som efterfrågas
eller stötta vid förändringen av arbetssätt. I grund och botten behöver vi
kunder hjälp med exakt samma sak; att genomföra våra projekt på ett så
effektivt och riskfritt sätt som möjligt, summerar Niklas Kylvåg.