Efter en
offentlig upphandling föll valet på Antura. Projekten som Botkyrka kommun
bedriver är av mycket varierande karaktär, så de behövde ett system som kan
användas för alla typer av projekt som är vanligt förekommande inom kommunen.
Verktyget skall
nu lanseras brett inom kommunen och de funktioner som initialt kommer att
användas är:
Projektplanering
och uppföljning
Projektöversikt
Portföljstyrning
Tidrapportering
Resursplanering
av interna och externa resurser
Dokumenthantering
Aktivitets,
-och uppgiftshantering
Rapportering,
stöd för styrgruppsrapportering samt övrig analysfunktionalitet
Kommunikation
med projektgrupper
Stöd
för arbetsprocess i projektarbete inklusive mallar
Ekonomisk
uppföljning av projekt och investeringsbudget
Hantering
av användare, autentisering och behörigheter
Ett
gemensamt verktyg för hela kommunen
Målsättning för Botkyrka kommun är att ha ett gemensamt projektverktyg för
större samverkan inom alla förvaltningar i kommunen. Komplexiteten är stor då
såväl projektmodell, dokumenthantering, ekonomisystem och beslutsprocesser
skiljer sig åt mellan de olika förvaltningarna. Likväl är projekten många
gånger beroende av varandra. Med hjälp av Antura Projects kommer de nu få
transparens; all information som behövs och krävs för att planera, hantera och
styra projekten finns tillgänglig i realtid och är tillgänglig för alla
intressenter.
−Att ytterligare en kommun i
Stockholmsområdet väljer att satsa på Antura Projects som projektverktyg är
ännu ett bevis på det är helt rätt verktyg för kommunala verksamheter. Vi är
säkra på att de har gjort rätt val och de är i säkra händer. Kul också att
Botkyrka kommun har mycket höga ambitioner för att implementera och snabbt
komma i gång med verktyget. Vi tackar för förtroendet, säger Mattias Andersson, VD på
Antura.
Utöver Botkyrka kommun, så har flertalet andra
kommuner inom Storstockholm sedan tidigare valt Antura, bland annat Stockholm, Sollentuna,
Nacka, Södertälje, Haninge, Huddinge, Norrtälje, Järfälla, Danderyd, Tyresö,
Vallentuna, Vaxholm, Värmdö och Salem.