Telgekoncernen
erbjuder en omfattande rad av tjänster och service, inklusive bostäder, bygg,
elnät, lokaler, hamn, värme, vatten och avlopp, stadsnät/kommunikation, science
center samt arbetsförmedling och bemanning. Telges mål med att upphandla ett
projektverktyg är att modernisera och effektivisera projekt- och
portföljstyrningen, prioritera projekt, effektivisera arbetssätt, tillgodose
informationsbehov och avveckla föråldrade lösningar.
Efter en omfattande
upphandlingsprocess tilldelades Antura kontraktet, där Antura bedömdes erbjuda
den mest fördelaktiga lösningen utifrån Telgekoncernens kravbild och behov.
Funktioner som
speciellt efterfrågades av Telge och som var avgörande i upphandlingen var
bland annat:
Projektplanering
och uppföljning
Projektöversikt
Portföljstyrning
Tidrapportering
Resursplanering
av interna och externa resurser
Dokumenthantering
Aktivitets-
och uppgiftshantering
Rapportering,
inklusive stöd för styrgruppsrapportering och övrig analysfunktionalitet
Kommunikation
med projektgrupper
Stöd
för arbetsprocesser i projektarbete, inklusive användning av mallar
Ekonomisk
uppföljning av projekt och investeringsbudget
Hantering
av användare, autentisering och behörigheter
Stegvis införande
Implementeringen av verktyget sker nu stegvis, där Antura anpassar systemet
efter varje bolags specifika behov och förutsättningar.
Detta
omfattande införandeprojekt är en betydande prestation för Telgekoncernen och
det kommer att förbättra projekt- och portföljstyrningen och öka effektiviteten
i deras projektorganisationer.
−Vi är övertygade om att Telge har
gjort ett utmärkt val, och vi känner oss hedrade över att få vara deras långsiktiga
partner. Det är inspirerande att se att bolagen har högt satta mål för en
framgångsrik implementering av vårt verktyg. Vi är tacksamma för förtroendet, säger Mattias Andersson, VD på
Antura.